'Parkeerbeheer'

Print     PDF

Oostenrijk, 24 februari 2016. Op vrijdag 19 februari was het dan zover. De voorjaarsvakantie van mijn kinderen begon om 15.15 uur en wij hadden een week wintersporten in het vooruitzicht. Elk jaar denken we weer na op welke wijze we zo ontspannen, lees met zo min mogelijk vertraging, naar de Oostenrijkse Alpen kunnen rijden. Dit jaar was de keus gevallen op ’s nachts rijden. Met mijn vrouw wissel ik het rijden af, zelf zijn we die avond eerst nog om 19.30 uur gaan slapen, en om 00.00 uur zaten we in de auto, inclusief twee slapende kinderen op de achterbank.
Natuurlijk was er op dat tijdstip nog genoeg verkeer op de weg, maar van vertraging was geen sprake. Naarmate we de grens naderden bij Venlo viel ons op hoe druk bezet de vrachtwagenparkeerplaatsen waren. Tientallen, nee eerder honderden vrachtwagens stonden geparkeerd, en chauffeurs kwamen ‘tot rust’ in hun cabine langs de autosnelweg. In Duistland was het beeld niet anders, op één ding na: daar waren de parkeerplaatsen dermate vol dat vrachtwagens hun truck op de uitvoegstroken van parkeerplaatsen ‘parkeerden’, met als extra ‘service’ voor medeweggebruikers de ingeschakelde alarmlichten. En ja hoor, juist op een parkeerplek waar mijn vrouw en ik wilden ruilen van plek kwamen we achter zo’n geparkeerde vrachtwagen op de uitvoegstrook te staan. Hetgeen betekende dat we vanuit ongeveer stilstand de ‘Autobahn’ weer op moesten.
Dit hebben we overleefd, maar de parkeerdrukte geeft wel te denken over de veiligheid. In meerdere opzichten. Ten eerste, de mate waarin daadwerkelijk uitgerust wordt langs een razende autosnelweg en het mogelijke gevoel van onveiligheid met betrekking tot diefstal. Ten tweede ook in relatie tot de rusttijden en parkeermogelijkheden. Blijkbaar is het voor chauffeurs aantrekkelijker hun vrachtwagen op een uitvoegstrook te parkeren (en daarmee in overtreding te zijn en een boete te riskeren) dan door te rijden naar een volgende parkeerplaats (en daarmee mogelijk ook in overtreding te zijn in verband met de maximale rijtijd (en rusttijd).
Wat mij betreft hoog tijd om als wegbeheerder en branche werk te maken van de parkeermogelijkheden langs de autosnelwegen, opdat de chauffeurs op een toegestane wijze aan een goede rust toekomen. Ook op de terugweg van mijn vakantie vanuit Oostenrijk naar Nederland zal ik met speciale aandacht het parkeerfenomeen bekijken.
Nils Rosmuller is lector Transportveiligheid bij het IFV en TNO, en heeft als hobby skiën.

Rubriek