Sloop oude Botlekbrug begonnen

Print     PDF

Zondagmiddag 8 oktober is een begin gemaakt met de sloop van de oude Botlekbrug. Dat gebeurde met het uithijsen van het hefdeel. De brug was hét symbool van de havenuitbreiding van Rotterdam. Het 850 ton zware, 60 m lange en 23 m brede brugdeel is na het uithijsen naar Vlaardingen gevaren, waar het verder uit elkaar wordt gehaald. 
Sinds de ingebruikname in 1955 reden meer dan een miljoen goederentreinen over de brug. In de hoogtijdagen waren dat er zo'n 31 duizend per jaar. In 2006 werd de Botlektunnel in gebruik genomen, waarna jaarlijks nog ongeveer 3400 treinen over de oude brug reden.

Nieuwe Botlekbrug 

ProRail werkt samen met Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes aan een nieuwe brug voor alle verkeer. ProRail is verantwoordelijk voor de aanleg van spoor op de nieuwe Botlekbrug. Deze brug is al open voor autoverkeer, fietsers en voetgangers.

Minder brugopeningen

Het belangrijkste voordeel dat de nieuwe brug biedt, is dat deze meer weg- en treinverkeer aan kan dan de oude. De nieuwe is hoger, waardoor hij minder vaak open hoeft (van 50 naar 20 openingen per dag). Een ander voordeel is dat straks de oostelijke vaarweg bevaarbaar is voor het scheepvaartverkeer. Nu nog ligt de oude Botlekbrug in de weg. Er komt ook meer ruimte voor scheepvaart: met 2 doorvaartopeningen kunnen schepen de brug aan beide kanten passeren en hoeven ze niet op elkaar te wachten. Dit scheelt ook in de duur van een brugopening. De doorvaart is straks met 87 m breder dan voorheen, waardoor schepen makkelijker kunnen manoeuvreren.