Nieuws

Vanaf 1 januari 2019 stellen de ICAO Technical Instructions en de IATA Dangerous Goods Regulations geen eisen meer aan de dikte van de lijnen van de gevaarsetiketten. Dit volgt uit de beslissing van het UN TDG subcomité en het ICAO Dangerous Goods Panel dat de dikte van de lijn niet van invloed is op de veiligheid.

De internationale luchtvaarthandelsorganisatie IATA heeft een standaard aangenomen voor een elektronische versie van de Dangerous Goods Declaration: 'e-DGD'. Dit is een stap in de richting van digitalisering van luchtvrachtdocumenten en is bedoeld om de informtievoorziening in de transportketen te stroomlijnen. 

Minister Bijleveld en staatssecretaris Visser van Defensie hebben het interne onderzoeksrapport van het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK - mei 2017) over voorvallen tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen aan de Tweede Kamer aangeboden.

Luchtvaarthandelsorganisatie IATA heeft een addendum gepubliceerd voor de 59ste editie van de Dangerous Goods Regulations van IATA. Het addendum omvat uitleg over operationele overwegingen in de bepalingen voor handling van bagage met lithiumbatterijen anders dan lithiumknoopcellen. Het addendum bevat ook nieuwe en gewijzigde variaties in landen en luchtvaartmaatschappijen.

Luchtvaarthandelsorganisatie IATA heeft een lijst gepubliceerd met geplande belangrijke wijzigingen in de 59ste editie van de Dangerous Goods Regulations (DGR). Deze regelgeving zal van kracht zijn vanaf 1 januari 2018. De meeste wijzigingen hebben betrekking op lithiumbatterijen of motoren en machinerie.