Nieuws

Minister Van Nieuwenhuizen (I&W) heeft de Tweede Kamer schriftelijk geïnformeerd over de stand van zaken op gebied van varend ontgassen van binnenvaarttankschepen en de daarvoor relevante regelgeving.

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft de elektronische meldplicht voor de tankvaart ingevoerd: sinds 1 december jl. moeten alle schepen met vaste tanks aan boord zich elektronisch melden. Meer dan 75 procent van de tankschepen op de Rijn heeft al de nodige maatregelen getroffen om elektronisch te kunnen melden.

Het verbod op 'varend ontgassen' is een stap dichterbij, zo stelt de Partij voor de Dieren (PvdD). Minister Van Nieuwenhuizen (I&W) gaat op verzoek van de Partij voor de Dieren onderzoeken of zij het schoonblazen van tanks door binnenvaartschepen tijdens de vaart eerder dan in 2020 kan verbieden.

Minister Van Nieuwenhuizen (I&W) heeft Kamervragen beantwoord over het varend ontgassen in de binnenvaart. De afgelopen periode is de problematiek veelvuldig in het nieuws geweest. De minister stelt in de eerste plaats dat het lozen van gassen uit binnenvaartschepen niet illegaal is.

Minister van Nieuwenhuizen (I&W) heeft schriftelijk gereageerd op twee onderzoeken naar aanleiding van de stuwaanvaring bij Grave, op 29 december 2016. Toen voer een beladen benzeertanker in zeer dichte mist door deze stuw heen. Het eerste onderzoek was in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het tweede onderzoek was door de Onderzoekraad voor Veiligheid.