Artikelen

De International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG-code) bevat alle vervoerbepalingen met betrekking tot het zeevervoer van gevaarlijke stoffen in verpakte vorm, in tanks en tankcontainers. In de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) komen de afspraken terzake tot stand. Wat brengt de nieuwste editie, amendement 39-18?

Magazine editie

Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft onderzoek laten doen naar de risico’s voor Europese werknemers bij het openen van gegaste containers. Het rapport concludeert dat het probleem onderschat wordt en doet aanbevelingen om de veiligheid en gezondheid van de betrokken werknemers te verbeteren – zonder een uitspraak te doen over individuele landen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de uitvoering van een risicobeoordeling en de handhaving van de wetgeving voor etikettering.

Magazine editie

We horen de laatste tijd weinig over incidenten met gassen in containers. Bewustwording, opleiding en technieken als gasmeten en ontgassen dragen hieraan bij. Maar er gaan ook nog genoeg dingen fout. Nog niet iedereen is doordrongen van het belang van gasmetingen in containers.

Ook voor het zeevervoer van gevaarlijke stoffen verandert er per 1 januari a.s. weer een en ander in de regelgeving. De huidige editie 37-14 van de IMDG Code mág dan nog gebruikt worden, maar u kunt ook al de regels van de nieuwe editie 38-16 toepassen. Een korte impressie van de belangrijkste wijzigingen.