Artikelen

Auteur(s)

Ondanks dat de binnenvaart streeft naar ‘zero incidents’ kan het optreden van incidenten nooit helemaal uitgesloten worden. Daarom is het raadzaam zo goed mogelijk voorbereid te zijn voor het geval dát. Naast best practices en nieuwe technieken spelen training en opleiding daarbij een belangrijke rol.

Magazine editie

Het ontgassen van schadelijke stoffen uit binnenvaartschepen is een actueel thema: er komen steeds meer provinciale verboden en de internationale regelgeving hiervoor is afgelopen zomer goedgekeurd. Nu moet de nationale implementatie in Nederland en de omringende landen volgen. Maar daarvoor moeten wel eerst de juiste randvoorwaarden gerealiseerd worden.

Magazine editie

In september was het weer tijd voor de jaarlijkse CBRB Sdu/Gevaarlijke LadingThemamiddag. Waar deze andere jaren geconcentreerd was rond de regelgeving voor (tank)vervoer van gevaarlijke stoffen, passeerden deze keer uiteenlopende onderwerpen de revue: technische regelgeving, certificering van schepen, bijzondere bepalingen voor de passagiersvaart, maar natuurlijk ook de laatste informatie vanuit Genève over het ADN.

Magazine editie

Eind augustus vindt in Genève weer de vergadering van het ADN Safety Committee plaats. Daar worden beslissingen genomen over de volgende editie van de regelgeving voor het binnenvaarttransport van gevaarlijke stoffen: het ADN 2019. Een van de hete hangwijzers die al jaren spelen, zijn de vlamkerende roosters. Wat ging hieraan vooraf?

Magazine editie

Als toezichthouder en certificerende instantie mag de Inspectie Leefomgeving en Transport bepaalde wetgeving interpreteren. Sinds een aantal jaar worden deze interpretaties ook openbaar gemaakt, aanvankelijk op de website van de inspectie, nu op de website van de UNECE. Hoe komen deze interpretaties tot stand?

Auteur(s)
Magazine editie

Men is het er inmiddels wel over eens dat het varend ontgassen van schadelijke stoffen een halt moet worden toegeroepen. Regionaal worden er steeds meer ontgassingsverboden ingesteld, en internatonaal wordt er gewerkt aan de implementatie van het nieuwe Scheepsafvalstoffenverdrag. De nationale overheid zet in op dit langdurige proces.

Auteur(s)
Magazine editie

Henk Bril buigt zich deze keer over een wijziging in het ADN 2017 die grote gevolgen kan hebben voor de binnenvaart: bepaalde koolwaterstoffen moeten in een ander type tankschip vervoerd gaan worden.

Eind vorig jaar is een binnenvaartschip dat benzeen vervoerde tegen een stuw in de Maas gevaren. Er is slechts een zeer kleine hoeveelheid benzeen vrijgekomen, maar het had veel erger kunnen aflopen, zo stellen veiligheidsdeskundigen.

Magazine editie

Ook dit jaar is er weer een Themamiddag ADN gehouden, zoals gebruikelijk georganiseerd door het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Sdu (uitgever van Gevaarlijke Lading). Centrale thema’s dit jaar: ADN 2017 en explosieveiligheid. Een zeer informatieve middag met veel kennisoverdracht, maar ook saamhorigheid.

Nederland is al jaren bezig het ontgassen van binnenvaartschepen terug te dringen, maar tot een nationaal verbod is het nog niet gekomen. Nu is er een stap gezet in de richting van een internationale regeling: de tekst van het nieuwe CDNI-verdrag is beschikbaar voor commentaar.