Rederijen gaan straffen opleggen voor verkeerd declareren gevaarlijke lading

Print     PDF
Rubriek

Verschillende (container)rederijen, waaronder Maersk, Hapag-Lloyd, HMM and OOCL, hebben een boete geïntroduceerd voor verladers die gevaarlijke lading verkeerd aangeven (declareren). Men vermoedt dat dit de afgelopen jaren een aantal branden op containerschepen heeft veroorzaakt of in ieder geval hieraan heeft bijgedragen. Als een reder niet precies weet wat er in een container zit (door verkeerde declaratie), is het mogelijk dat de container op een minder veilige plek op het schip gezet wordt. 

Ladingverzekeraar TT Club steunt deze maatregelen van rederijen. Zijn 'Cargo Integrity’-campagne is niet alleen gericht op het bewustzijn van goede praktijken te stimuleren (zoals beschreven in de CTU Code), maar ook bedoeld om de overvloedige invloed van stakeholders in de keten te onthullen, invloed die kan leiden tot gevaarlijke incidenten op het land of op zee. Op 15 september a.s. gaat de maatregel bij Hapag-Lloyd in.

In het septembernummer van Gevaarlijke Lading komt een artikel over de oorzaken en het voorkomen van incidenten met zeecontainers met gevaarlijke stoffen. Dit artikel is vanaf half september te downloaden uit het magazine-archief (voor tijdschriftabonnees).