Blusprobleem op rangeerterrein Waalhaven nog niet opgelost

Print     PDF

Spoorgoederenvervoerders kunnen nog altijd geen goederenwagons met gevaarlijke stoffen rangeren op het Rotterdamse emplacement Waalhaven-Zuid. ProRail heeft de op 1 november gehouden test van een tijdelijk bluswatersysteem vroegtijdig afgebroken.

Het tijdelijke bluswatersysteem betreft een drie kilometer lange brandslang naar een waterbassin in de buurt. De slang bestaat uit meerdere delen die door middel van koppelingen aan elkaar verbonden zijn. Halverwege de test schoot een van de koppelingen los. Er wordt nu onderzocht wat de oorzaak is van het losschieten van de koppeling en welke maatregelen nodig zijn om dat te voorkomen.

Het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven-Zuid werd in september stilgelegd. Tijdens een test op vrijdag 13 september bleek dat er te weinig bluswater was, dat het water niet ver genoeg reikte bij brandbestrijding en dat het te lang duurde voor de brandweer kon gaan blussen. Hierdoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten komen om deze te blussen. Daarop legde ProRail het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven Zuid stil.

ProRail werkt ook aan een permanente oplossing om de bluscapaciteit te verbeteren. Daarvoor worden waterputten geslagen. Die zijn begin 2020 klaar.

Bron ProRail