Nieuws

Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim zestig jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee moet het spoor veilig blijven, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen.

Een aantal Brabantse gemeenten (Eindhoven, Helmond, Deurne, Nuenen, Geldrop-Mierlo, s-Hertogenbosch, Vught, Oss en Boxtel) en de Veiligheidsregio’s Brabant-Noord en Brabant-Zuidoost hebben de website www.ophetjuistespoor.nl gelanceerd. Deze website is onderdeel van de campagne ‘Vervoer gevaarlijke stoffen over het spoor?

Spoornetbeheerder ProRail heeft zijn 'Rapportage 2018' gepubliceerd. Daarin staat te lezen dat er in 2018 veel aandacht is geweest voor dossiers zoals Kijfhoek en ERTMS. Incidenten op Kijfhoek leidden tot een verscherpt toezicht door de Inspectie Leefomgeving en Transport en de noodzaak tot het nemen van extra maatregelen.

Staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) heeft twee onderzoeken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), naar incidenten bij emplacement Kijfhoek, aan de Tweede Kamer aangeboden. Deze incidenten vonden plaats op 15 juni 2018 en 15 juli 2018. Bij het eerste incident botste een ketelwagen tegen een raillorrie (platte wagen op railwielen). De ketelwagen rolde van de heuvel af.

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) een toelichting gegeven op de overschrijdingen van de risicoplafonds voor het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen en haar aanpak om tot een effectiever Basisnet spoor te komen. Ze benadrukt dat er geen sprake is van nieuwe besluitvorming rondom een mogelijke aanpassing van de risicoplafonds.