‘Containerschip MSC Zoe raakte de zeebodem’

Print     PDF
Rubriek

Het containerschip MSC Zoe, dat op nieuwjaarsavond ten noorden van de Wadden 342 containers verloor, raakte de zeebodem. Die conclusie trekken deskundigen in een uitzending van het tv-programma Zembla op basis van een nauwgezette reconstructie.

Uit de reconstructie blijkt dat de MSC Zoe meer dan dertig graden slagzij maakte. ‘Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt.’ Dat concludeert Klaas Reinigert, oud-directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Oud-loods Gerrit Terpstra onderschrijft de conclusie: ‘Ik denk dat door de weersomstandigheden en de extreme slingeringen, het schip de bodem heeft geraakt.’ Terpstra wijst op de ondieptes in de route die de MSC Zoe voer, met name die boven Terschelling: ‘Er zijn daar stukken van maar 17 meter diep en zelfs van 16,4.’

Containerschepen als de MSC Zoe kunnen, op weg naar de Duitse havens, kiezen uit twee routes, de noordelijke diepwater route en een ondiepere zuidelijke, dicht langs de Waddeneilanden. Vrachtschepen nemen standaard de zuidelijke vaargeul omdat die korter is. Dat zou nu volgens bergingsexpert Klaas Reinigert kunnen veranderen: ‘Als het schip de grond geraakt heeft, dan is misschien die route niet meer veilig.’

Rederij MSC ontkent dat de MSC Zoe de zeebodem heeft geraakt. Wel stuurt de rederij z’n containerschepen inmiddels via de noordelijke route. Tegenover Zembla zegt een woordvoerder over die keuze: ‘In afwachting van de onderzoeken kiest MSC er vrijwillig voor om de noordelijke route te nemen, ondanks dat we de zuidelijke als veilig beschouwen.’

De Kustwacht pleit in Zembla voor meer bevoegdheden om het drukke scheepsverkeer boven de Wadden beter te kunnen reguleren.

Bron: BNNVARA