Nils Rosmuller

Magazine editie

Wat kan blockchain-technologie bijdragen aan veilig vervoer van gevaarlijke stoffen? Dit werd als thema neergezet bij de recente blockchain hackathon. Een van die vraagstukken betrof het delen van informatie tussen ketenpartners bij incidentbestrijding. Het winnende idee uitgelicht.

Jongstleden donderdag was de jaarlijkse landelijke kennisdag BRZO+ . Hier kwamen een kleine tweehonderd met name overheidsfunctionarissen (inspecteurs SZW, inspecteurs Brzo, handhavers) bij elkaar om de laatste stand van zaken te horen en te bespreken op het gebied van veiligheid in de Brzo-sector.

Wat krijgen we nu ... een blog in het Engels? Dat zou eigenlijk wel passen bij deze blog. Ik was namelijk afgelopen weekend in Groningen bij de grootste blockchain-hackathon van de wereld

Jarenlang heeft Nederland geprofiteerd van de aardgaswinning in Groningen. Dat met die winning nogal negatieve neveneffecten gepaard gaan, moge duidelijk zijn. Groningen trilt op haar grondvesten als gevolg van aardbevingen.

Magazine editie

Een aantal weken terug heeft Evofenedex een onderzoek gepubliceerd waarin chemische bedrijven is gevraagd naar hun mening over aspecten rond gevaarlijke stoffen. De resultaten zijn gretig opgepikt door de media. Lector Transportveiligheid Nils Rosmuller heeft zijn bedenkingen.

Een paar weken geleden: lichte consternatie bij de brandweer in Nederland. Aanleiding is een artikel in het AD (16 augustus 2018), met de krantenkop: ‘Weinig kennis bij brandweer: bedrijven missen expertise hulpdiensten bij incidenten met gevaarlijke stoffen’

Vorige week popte in de landelijke media (NOS , Volkskrant) enkele keren waterstof op als de energiebron en -drager als basis voor de vormgeving van de energietransitie in Nederland. En zo vreemd is dat niet: waterstof kan (door middel van elektrolyse) verkregen worden uit water (bron), met als ‘rest’ product zuurstof. Water is er genoeg op aarde.

Magazine editie

Transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen is relatief veilig, maar er doet zich toch weleens een incident voor. In die situaties is het cruciaal dat de betrokken partijen goed met elkaar samenwerken. Daarom hebben deze partijen nu gezamenlijk een nieuwe Handreiking buisleidingincidentbestrijding samengesteld, waarin de informatiestromen bij incidenten inzichtelijk wordt gemaakt.

Door het Nibra (wie kent het nog?) is in 2006 de Handreiking buisleiding incidentbestrijding opgesteld en in beheer ondergebracht bij het IFV. Deze handreiking bleek bij onderzoek sterk verouderd, actualisatie was hard nodig.

Magazine editie

De afgelopen jaren zijn op een aantal spoorlijnen de geldende risicoplafonds uit het Basisnet spoor overschreden. De staatssecretaris werkt met de vervoerssector aan een maatregelenpakket tegen deze overschrijdingen, maar wil als stok achter de deur een routeringsbesluit vervoer gevaarlijke stoffen kunnen inzetten. Lector Transportveiligheid Nils Rosmuller geeft zijn mening.