Artikelen

Auteur(s)
Magazine editie

Weten jullie wat een schrikhek is? Ik wel. Maar ik moet ook bekennen dat ik tot een week geleden geen idee had wat het was. Toch heb ik er al talloze gezien, want schrikhekken zijn heel normaal in het straatbeeld. Jullie kennen ze ook. Een schrikhek is een verkeershek met rood/witte strepen en voorzien van reflecterende stickers. Ze zijn van aluminium of kunststof en vroeger van hout.

Magazine editie

Recentelijk heeft het Operationeel RID-overleg plaatsgevonden. Aan de orde kwamen onder meer leren van incidenten, RID-controlelijsten, WLIS en druppellekkages. Met name het aspect van leren van incidenten kwam dit maal nadrukkelijk aan de orde en was een onderwerp waar alle partijen wat van konden leren.

Op 8 november jl. deed Rechtbank Rotterdam uitspraak in de strafzaak tegen de railinfrastructuurbeheerder van rangeerterrein Kijfhoek. De rechtbank oordeelde de verdachte schuldig, echter grotendeels zonder daar straf aan toe te kennen. Hoe zit deze zaak juridisch-technisch in elkaar?

Auteur(s)

Een aantal jaren geleden belde een gewaardeerde collega op. “Hé Henk, ik zie een trein van jullie langs mijn kantoor rijden.” Op zich niet iets om wakker van te liggen zou je zeggen, ware het niet dat hij in Amersfoort werkt. Een trein afkomstig uit Limburg verwacht je niet in de provincie Utrecht, tenzij je naar Groningen moet.

Bij het laden en lossen van vloeistoffen en gassen in spoorwagens kunnen lekkages optreden. Om dit tot een minimum te beperken is binnen de RID standing working group een geharmoniseerde werkwijze uitgewerkt, eerst voor vloeistoffen, daarna voor gassen, en vervolgens weer aangescherpt voor vloeistoffen. Deze herziene ‘RID-controlelijsten’ voor vloeistof zijn ter vaststelling voorgelegd aan de RID-vergadering in Krakau.

Magazine editie

In Namibië kwamen we deze koppeling tegen van spoorwegwagons die UN 1863, brandstof voor straalvliegtuigen, vervoeren. Het lijkt een soort snelkoppeling met een borgpennetje. Heel anders dan de goederenwagons hier hebben: Europese goederenwagons werken met een haak en schroefkoppeling. Toch worden snelkoppelingen veel gebruikt in spoorwegland.

Magazine editie

In de aanloop naar gemeenteraadsverkiezingen heeft Gevaarlijke Lading zijn oor te luisteren gelegd bij een aantal gemeenten. Vooral het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen blijkt hen bezig te houden, vanwege het overschrijden van de risicoplafonds. Andere zaken zoals de Omgevingswet en de bijbehorende nieuwe risicoaanpak is meer voer voor specialisten. Naast het spoorvervoer valt er volgens de politici nog veel te verbeteren aan de communicatie met de mensen die dichtbij het spoor wonen.

Magazine editie

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in een brief aan de Tweede Kamer gerapporteerd over de voortgang in het gebruik en de exploitatie van de Betuweroute en de stand van zaken van het Derde spoor Duitsland. Als het gaat om vervoer van gevaarlijke stoffen benoemt Van Veldhoven de ontwikkelingen rond Basisnet.

Auteur(s)

Column van Henk Bril

Magazine editie

Het Basisnet spoor ligt al een tijd onder vuur, omdat het systeem het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen niet binnen de risicoplafonds kan houden. Daarom heeft het Ministerie van Infrastuctuur en Milieu opdracht gegeven tot onderzoek naar de robuustheid van het Basisnet Spoor, en hoe die te vergroten. Dat laatste is haalbaar mits de aanbevelingen uit het rapport opgevolgd worden, aldus de onderzoekers.