OM eist tot twaalf jaar voor criminele cocaïnetransporten

Print     PDF

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft in de rechtbank Amsterdam in een omvangrijk onderzoek naar drugstransporten (deels voorwaardelijke) gevangenisstraffen geëist die uiteenlopen van zes maanden tot twaalf jaar. De verdachten vormen samen een crimineel samenwerkingsverband (csv) dat zich, in het eerste kwartaal van 2016, heeft bezig gehouden met de import en handel in de harddrugs coaïne. Het OM eiste bovendien vrijspraak voor twee van de vijftien verdachten die terechtstonden.

Transportbedrijf

De oorsprong van dit strafrechtelijk onderzoek van het Landelijk Parket van het OM, dat 26Riesling gedoopt is, ligt in informatie vanuit het Verenigd Koninkrijk over personen die zich zouden bezighouden met de handel in verdovende middelen. Diverse opgemerkte verdachte zaken en een Meld Misdaad Anoniem-melding uit 2015 over een persoon die grote drugstransporten zou organiseren samen met de eigenaar van een transportbedrijf in de regio Rotterdam, vormden de daadwerkelijke  start van 26Riesling.

Dat legitieme transportbedrijf vormt de spil van het onderzoek. Het betreft een transportbedrijf met twee hard werkende eigenaren, chauffeurs en andere medewerkers die overdag reguliere transporten uitvoeren. Soms binnen, maar geregeld buiten de reguliere kantoortijden werden echter ook andere werkzaamheden verricht, vooral door de beide eigenaren. Er waren geregeld besprekingen op kantoor over grote illegale drugstransporten, forse geldbedragen, verstopplekken en kilo’s met het transportbedrijf als spil. In amper 2,5 maand tijd hebben de verdachten, in wisselende onderlinge samenstelling, zes cocaïnetransporten georganiseerd en uitgevoerd. De aan de verdachten verweten deelnemingshandelingen vallen in de periode vanaf 24 januari 2016 tot en met 19 april 2016. Door ingrijpen van de politie is daaraan een eind gekomen.

Rolverdeling

De verschillende verdachten die deel uitmaken van het csv hadden allen zo hun taak. Gezamenlijk maakten zij het importeren van verdovende middelen in containers mogelijk. Daarbij moet worden gedacht aan onder meer de volgende rollen: leidinggeven, transporten organiseren om de verdovende middelen uit de containers te halen en naar groothandelaren distributeurs te vervoeren, activiteiten ontplooien via sleutelfiguren en zogenoemde ‘oogjes’ bij havenbedrijven om de transporten te verhullen voor de autoriteiten, containers die zijn opengebroken om de harddrugs eruit te halen weer netjes dichtlassen voor opname in het reguliere circuit, et cetera. Het csv maakte gebruik van de logistieke mogelijkheden die Nederland zo’n geliefd doorvoerland voor drugs maken, in- en exportkanalen naar veel landen over de hele wereld. Met de know-how en het materieel van een legaal transportbedrijf, onder een transportvergunning, was dat bedrijf van onmisbaar bij de grootschalige invoer van cocaïne.