Nieuws

Producenten van blendstocks en handelaren die benzine en diesel voor West-Afrika of stookolie voor zeeschepen mengen, voldoen niet aan Europese regels voor chemische stoffen, aldus de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Zij beschrijven niet welk risico mens en milieu lopen bij gebruik van hun brandstoffen. Zij melden niet of onvoldoende wat er in zit.

Havenbedrijf Rotterdam vordert gestaag met de schoonmaakwerkzaamheden van de ernstige waterverontreiniging die op zaterdag 23 juni ontstond in de 3de Petroleumhaven. Alleen de Geulhaven en de zuidtak van de 3de Petroleumhaven zijn nog gestremd. Scheepvaartverkeer is hier alleen gecontroleerd mogelijk in overleg met de havenmeester.

In het meest recente nummer van Gevaarlijke Lading staat een artikel over een EU-onderzoek naar de risico's voor Europese werknemers bij het openen van gegaste containers. Daarin wordt gesteld dat er nog veel te verbeteren valt aan de praktijken rond gegaste containers.

Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) heeft gereageerd op het bericht 'Onderzoek botsing olietanker in volle gang, Odfjell aansprakelijk gesteld' (Rijnmond.nl, 24-6-2018). De tanker Bow Jubal is op zaterdag 23 juni rond 18.30 uur in aanvaring gekomen met de steiger, waardoor er ca. 220 ton stookolie in de derde Petroleumhaven is gelekt.

Afgedankte koelkasten uit Nederland verdwijnen via het illegale circuit naar landen als Ghana en Nigeria. De waardevolle metalen komen bij ons terug, het afval blijft achter in Afrika. De provincie Drenthe besloot gebruik te maken van haar mogelijkheid om in te grijpen.