Blogs

Regelmatig krijg ik de vraag hoe we het programma van de jaarlijkse Voorlichtingsdag van de CTGG bepalen. Wel nu, dat programma vult zich voor een groot deel als vanzelf. Bij de plenaire vergadering van de CTGG met alle leden en de aangeslotene (VVA) bespreken we wat secretaris en voorzitter zelf bedacht hebben of van anderen hebben ‘meegekregen’.

De veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen draagt een grote verantwoordelijkheid. Leest u paragraaf 1.8.3 van het ADR er maar eens op na! En dat hij /zij die verantwoordelijkheid met verve draagt, blijkt wel uit het hoge veiligheidsniveau dat Nederland kent op het gebied van omgang met gevaarlijke stoffen. Daar mogen alle veiligheidsadviseurs best trots op zijn!

Het Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen heeft de laatste maanden veel aandacht gekregen in de (lokale) media en in de Tweede Kamer. In de kern betreft de aandacht de risicoplafonds voor het spoorvervoer, maar dat communiceert niet makkelijk in 144 tekens of in krantenkoppen. Dus beperkt men zich tot ferme korte uitspraken en(dis)kwalificaties.

Op donderdagmorgen 26 februari organiseerde de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) een ledenbijeenkomst over de wijzigingen in de vervoersvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor en de weg, het RID en ADR. De bijeenkomst vond plaats bij EVO in Zoetermeer. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwam toelichten hoe de wijzigingen in elkaar steken en hoe zij op de vervoersvoorschriften handhaaft.

Wie of wat is ook alweer de CTGG en waar staat deze vereniging voor? De CTGG is het samenwerkingsverband van vijftien organisaties die te maken hebben met transport van gevaarlijke goederen. De CTGG behartigt de belangen van de leden op het terrein van de ontvangst, verlading, vervoer en overslag van gevaarlijke goederen.