Blogs

Degenen die geïnteresseerd zijn in het (spoor)vervoer van gevaarlijke stoffen zal het niet zijn ontgaan: Sharon Dijksma (de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu) heeft het afgelopen jaar al diverse keren ‘gedreigd’ met het instellen van het Routeringsbesluit, de meest verstrekkende en daarmee ultieme maatregel.

Je hoort het nogal eens: we moeten leren van incidenten. Tal van symposia en workshops hebben deze titel of een variant hierop. Of het nu gaat om veiligheid in de bouw, brandweerinzetten of … het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Transport is per definitie internationaal. Zo ook voor een aanzienlijk deel het vervoer van gevaarlijke stoffen. Om dit vervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen, een minimumniveau van veiligheid te ‘garanderen’ en verschillen tussen landen zo veel mogelijk te elimineren is er in Europees verband wet- en regelgeving geformuleerd: ADR, RID en ADN.  Zo ook in Groot-Brittannië. Gisteren heeft de bevolking van Groot-Brittannië  voor een vertrek uit de Europese Unie gestemd (51,9 procent).

Eind vorige week en deze week waren en zijn er de verontrustende berichten over de omvang van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Uit rapportages van ProRail blijkt dat de gerealiseerde  vervoerde hoeveelheden van met name brandbare gassen en toxische gassen vele malen de tabelhoeveelheden overschrijden in steden zoals Tilburg. Dat mag, mits men voor het totaal aan vervoerde gevaarlijke stoffen binnen de afgesproken risicoplafonds blijft.