Blogs

Over exact vier weken staat voor mij de vakantie voor de deur, die mij dit jaar in Canada brengt. Druk in de voorbereiding over wat er zoal allemaal mee moet in onze bagage, want tsja, in dit digitale tijdperk moet een compleet arsenaal aan telefoons, tablets, draagbare spelcomputers, fototoestellen en diverse andere apparaten mee.

De afgelopen weken viel mij op dat er veel te doen is over de informatievoorziening bij incidenten. Als het gaat om fysieke veiligheid zie ik dat we kansen laten liggen om rampen te voorkomen, dan wel om effecten van ongevallen zo veel mogelijk te beperken. Ik zoom in op het onderliggende wegennet en het vervoer van gevaarlijke stoffen hierover, want wat daar gebeurt stemt mij diep droevig.

De veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen draagt een grote verantwoordelijkheid. Leest u paragraaf 1.8.3 van het ADR er maar eens op na! En dat hij /zij die verantwoordelijkheid met verve draagt, blijkt wel uit het hoge veiligheidsniveau dat Nederland kent op het gebied van omgang met gevaarlijke stoffen. Daar mogen alle veiligheidsadviseurs best trots op zijn!

Je hoort het nogal eens: we moeten leren van incidenten. Tal van symposia en workshops hebben deze titel of een variant hierop. Of het nu gaat om veiligheid in de bouw, brandweerinzetten of … het vervoer van gevaarlijke stoffen.