Thomas Reitsma

De veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen draagt een grote verantwoordelijkheid. Leest u paragraaf 1.8.3 van het ADR er maar eens op na! En dat hij /zij die verantwoordelijkheid met verve draagt, blijkt wel uit het hoge veiligheidsniveau dat Nederland kent op het gebied van omgang met gevaarlijke stoffen. Daar mogen alle veiligheidsadviseurs best trots op zijn!

In mei zijn de cijfers van ProRail naar buiten gekomen over het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen in 2015. Daaruit bleek dat de risicoplafonds van het Basisnet op een aantal plaatsen in Nederland zijn overschreden. Inmiddels is er een maatregelenpakket opgesteld. Hoe zal het verder gaan met het Basisnet?

Een paar dagen voordat de kerstdagen begonnen was het volop in het nieuws: de nieuwe Botlekbrug behaalde de treurige mijlpaal van vijftig storingen sinds de opening half juli 2015. Het AD bracht taart bij Rijkswaterstaat, er werden ballonnen opgehangen en er volgde een cynische work-out bij de brug. De onvermijdelijke Kamervragen lieten niet lang op zich wachten en de Rotterdammers mochten nu  terecht spreken van de bottleneckbrug.

Op donderdagmorgen 26 februari organiseerde de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) een ledenbijeenkomst over de wijzigingen in de vervoersvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor en de weg, het RID en ADR. De bijeenkomst vond plaats bij EVO in Zoetermeer. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwam toelichten hoe de wijzigingen in elkaar steken en hoe zij op de vervoersvoorschriften handhaaft.

Vanaf 2015 wordt er in Duitsland gewerkt aan het zogenaamde derde spoor. Daardoor komt het spoorvervoer over de Betuweroute - ook dat van gevaarlijke stoffen - onder druk te staan. De overlast zal naar verwachting echter beperkt blijven, dankzij een maatregelenpakket van overheid en bedrijfsleven.