Nils Rosmuller

Magazine editie

De afgelopen jaren zijn op een aantal spoorlijnen de geldende risicoplafonds uit het Basisnet spoor overschreden. De staatssecretaris werkt met de vervoerssector aan een maatregelenpakket tegen deze overschrijdingen, maar wil als stok achter de deur een routeringsbesluit vervoer gevaarlijke stoffen kunnen inzetten. Lector Transportveiligheid Nils Rosmuller geeft zijn mening.

Degenen die geïnteresseerd zijn in het (spoor)vervoer van gevaarlijke stoffen zal het niet zijn ontgaan: Sharon Dijksma (de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu) heeft het afgelopen jaar al diverse keren ‘gedreigd’ met het instellen van het Routeringsbesluit, de meest verstrekkende en daarmee ultieme maatregel.

Magazine editie

De routering van het wegvevoer van gevaarlijke stoffen is niet goed geregeld, zo bleek een paar jaar geleden uit onderzoek. Wat onder andere ontbreekt, is een digitale landelijke routeringskaart. Daar leek vorig jaar schotin te zitten dank de Rijksdienst voor hetWegverkeer, maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu lijkt nu roet in het eten te gooien.

De afgelopen weken viel mij op dat er veel te doen is over de informatievoorziening bij incidenten. Als het gaat om fysieke veiligheid zie ik dat we kansen laten liggen om rampen te voorkomen, dan wel om effecten van ongevallen zo veel mogelijk te beperken. Ik zoom in op het onderliggende wegennet en het vervoer van gevaarlijke stoffen hierover, want wat daar gebeurt stemt mij diep droevig.

Je hoort het nogal eens: we moeten leren van incidenten. Tal van symposia en workshops hebben deze titel of een variant hierop. Of het nu gaat om veiligheid in de bouw, brandweerinzetten of … het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Met de allesverzengende hitte van de vorige week en de zomervakantie van enkele weken geleden achter de rug storten we ons allen weer op ons werk. Werk dat in Nederland onderbroken wordt door een lunchpauze (van een half uurtje rond 12.00 uur). In zuidelijke landen zoals Italië en Frankrijk (waar ik mijn zomervakantie heb doorgebracht) wordt deze pauze grondiger aangepakt: de siësta. Van circa 13.00 tot 16.00 uur wordt er amper gewerkt. Ik moet erkennen: ik heb hier sinds mijn zomervakantie met temperaturen boven de 35 °C - dag in dag uit - (meer) begrip voor gekregen.

22 juli: “Een vrachtwagen geladen met chemicaliën heeft vrijdagavond korte tijd voor onrust gezorgd op de parkeerplaats van tankstation De Schaar aan de A12 bij Arnhem. Omstanders roken een sterke chemische lucht bij de vrachtwagen en belden de brandweer. Die is met speciale pakken de trailer ingegaan voor onderzoek. De Deense vrachtwagen zou een lading waterstofperoxide vervoeren”. Bron: Omroep Gelderland.

Eind vorige week en deze week waren en zijn er de verontrustende berichten over de omvang van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Uit rapportages van ProRail blijkt dat de gerealiseerde  vervoerde hoeveelheden van met name brandbare gassen en toxische gassen vele malen de tabelhoeveelheden overschrijden in steden zoals Tilburg. Dat mag, mits men voor het totaal aan vervoerde gevaarlijke stoffen binnen de afgesproken risicoplafonds blijft.

Een week of twee geleden, om precies te zijn op 30 april, was er bij de NOS Nieuwsuur uitgebreid aandacht voor de plannen van NUON om zijn energiecentrale op gas, kolen en biomassa in de Eemshaven om te bouwen tot een superbatterij voor de opslag van duurzame energie. Ondanks dat de aanleiding voor deze transitie minder fraai is, namelijk de verliezen die NUON lijdt op de centrale, is de alternatieve (duurzame) functie ervoor natuurlijk een hele mooie.