Artikelen

Auteur(s)

Henk Bril belicht de toekomst van het Basisnet

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenvaart moet veiliger worden gemaakt en daarvoor zijn wijzigingen nodig in de huidige situatie, zo heeft het ADN Safety Committee besloten. De belangrijkste wijziging is dat het ADN 2019 wordt geharmoniseerd met de ATEX-richtlijn voor explosieveiligheid. Deze harmonisatie heeft vele vergaande gevolgen. Een kijkje in de keuken van het dossier Explosieveiligheid, geboden door twee brancheverenigingen.

Een bijeenkomst vol met presentaties en demonstraties over gevaarlijke stoffen. Niet zo zeer over de stoffen zelf maar vooral over hoe voorkom je incidenten met gevaarlijke stoffen of hoe verklein je het risico hierop. Natuurlijk heeft niemand hier hét antwoord op. Wel komen in de presentaties dezelfde thema’s terug: veiligheid, menselijk handelen, voorlichting, opleiding en samenwerking tussen alle betrokken partijen.

De codering en keuring van transporttanks en tankcontainers is voor verbetering vatbaar. Zo constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport. Onder andere door de vele spelers in het veld en het ontbreken van goede afspraken over verantwoordelijkheden vinden er nog steeds te veel overtredingen plaats. De laatste tijd is er duidelijk verbetering zichtbaar, maar het kan en moet beter.

Er lijkt eindelijk schot te zitten in het aan banden leggen van het varend ontgassen door binnenvaartschepen. Om dit ingewikkelde proces in goede banen te leiden hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verschillende provincies en de brancheorganisaties in de petrochemie, de binnenvaart en de havens het initiatief genomen tot oprichting van de Taskforce Varend Ontgassen. Daarmee moet het ontgassingsverbod in 2020 in Nederland een feit zijn.

De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op onder andere transport gevaarlijke stoffen (alle modaliteiten) en ook binnen Brzo-bedrijven. Waar de meeste aandacht naar uitgaat, wordt bepaald door de praktijk: hoe beter het gaat, hoe minder toezicht en controle er nodig is. Ook de manier van toezicht houden verandert, en zoveel mogelijk wordt de samenwerking opgezocht. Wat zijn op dit moment en de nabije toekomst de aandachtspunten voor deze dienst?

Waarom is bedrijfscontinuïteit na incidenten bij de meeste branchebedrijven zo onderbelicht? Het bewustzijn is er vaak wel, maar het ontbreekt nog aan concrete handvatten. En dat terwijl er zoveel gevaar op de loer ligt, zeker met de hedendaagse risico’s van stormen, overstromingen en aardbevingen. Tijd voor verandering, maar hoe bewerkstellig je die verandering?

Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft onderzoek laten doen naar de risico’s voor Europese werknemers bij het openen van gegaste containers. Het rapport concludeert dat het probleem onderschat wordt en doet aanbevelingen om de veiligheid en gezondheid van de betrokken werknemers te verbeteren – zonder een uitspraak te doen over individuele landen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de uitvoering van een risicobeoordeling en de handhaving van de wetgeving voor etikettering.

Bij het onderhoud en de controle van grote industriële installaties neemt het gebruik van drones toe. Ook bij bepaalde vervoerstakken van gevaarlijke stoffen is dit een trend. Door voortschrijdende technieken en nieuwe concepten zijn drones steeds breder inzetbaar. Dit artikel belicht een aantal voorbeelden uit de inspectiepraktijk waarin al met drones wordt gewerkt en ook een aantal waarin men graag met drones wil werken.

De adviesgroep HSE van Royal HaskoningDHV heeft een safety game ontwikkeld. De safety game bestaat uit verschillende ICT-gebaseerde werkvormen met als doel veiligheidsbewustwording en het ontwikkelen van competenties. Ook binnen Brzo-bedrijven en transportsector heeft deze vorm van serious gaming zijn waarde bewezen.