Artikelen

De regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is, jullie weten het ongetwijfeld, een tweejaarlijks feestje. Elk oneven jaar worden we vergast op wijzigingen van RID, ADR en ADN. Bekende kost.

7 november was weer het moment voor de jaarlijkse ledendag van de VVA. De verenigde veiligheidsadviseurs werden deze keer welkom geheten in Tiel. Naast nieuws over de examens kwam vanzelfsprekend ook de nieuwe regelgeving aan bod.

Vervoersregelgeving reguleert het lossen van gegaste containers alleen voor zover deze de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen betreft. Vervoersetikettering is niet bedoeld om werknemers te waarschuwen voor de gezondheidsgevaren van het lossen van gegaste containers. Een omissie in de regelgeving die relatief eenvoudig is op te lossen.

Arie den Breejen

Auteur(s)

In nummer 3 van dit magazine is het eerste deel verschenen van het tweeluik over de laad-/losinstructie van de VOW. Nu het tweede deel, over de middensnelheid bij het laden en lossen van vloeistoffen in de binnenvaart. Een technisch, maar zeer doordacht verhaal.

Erwin Tijssen

Ieder jaar worden er weer wijzigingen doorgevoerd in de ICAO Technical Instructions en de Dangerous Goods Regulations van IATA. De wijzigingen voor 2019 zijn op zichzelf niet zo ingrijpend als in andere jaren, maar bevatten aanpassingen op bijna alle secties.

De regelgeving 2019 (ADR/RID/IMDG/IATA) is bekend, maar dat wil niet zeggen dat het echt duidelijk is hoe lithiumbatterijen verstuurd dienen te worden. Er is nog veel ruimte voor vereenvoudiging van de regelgeving, zodat het versturen uitvoerbaar en betaalbaar blijft, aldus de auteur van dit artikel.

Nu de winter weer voor de deur staat, moeten vervoerders en verladers van (gevaarlijke) goederen weer rekening gaan houden met rijden in slechte/extreme weersomstandigheden. Wellicht weet u het nog: op 18 januari van dit jaar werden 66 vrachtwagens van de weg af geblazen. Bij extreem weer zoals gladheid, dichte mist, storm of bij ongewone temperaturen geeft het KNMI een weeralarm af. Afhankelijk van de verwachte hevigheid gebeurt dat met codes geel, oranje en rood. Met deze CTGG-weerwijzer hebt u alles weer even helder op het netvlies.

Een paar jaar geleden is in Gevaarlijke Lading geschreven over initiatieven van VELIN om incidenten door graafschade aan buisleiding te voorkomen. Hoever zijn deze uitgewerkt en wanneer kan de graafketen ermee aan de gang?

De International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG-code) bevat alle vervoerbepalingen met betrekking tot het zeevervoer van gevaarlijke stoffen in verpakte vorm, in tanks en tankcontainers. In de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) komen de afspraken terzake tot stand. Wat brengt de nieuwste editie, amendement 39-18?

Bij het laden en lossen van vloeistoffen en gassen in spoorwagens kunnen lekkages optreden. Om dit tot een minimum te beperken is binnen de RID standing working group een geharmoniseerde werkwijze uitgewerkt, eerst voor vloeistoffen, daarna voor gassen, en vervolgens weer aangescherpt voor vloeistoffen. Deze herziene ‘RID-controlelijsten’ voor vloeistof zijn ter vaststelling voorgelegd aan de RID-vergadering in Krakau.