Artikelen

In Namibië kwamen we deze koppeling tegen van spoorwegwagons die UN 1863, brandstof voor straalvliegtuigen, vervoeren. Het lijkt een soort snelkoppeling met een borgpennetje. Heel anders dan de goederenwagons hier hebben: Europese goederenwagons werken met een haak en schroefkoppeling. Toch worden snelkoppelingen veel gebruikt in spoorwegland.

Met deze keer:

  • Staatssecretaris reageert op documentaire Beerput Nederland
  • Provincie Zuid-Holland versterkt toezicht Brzo-bedrijven
  • Multilaterale ADR- en ADN-overeenkomsten vervallen
  • Vlaanderen stimuleert modal shift van weg naar binnenvaart en spoor

In Gevaarlijke Lading 2-2018 is een beknopt overzicht opgenomen van nieuwe wet- en regelgeving en officiële publicaties rond vervoer, op- en overslag van gevaarlijke stoffen (blz. 5). Dit beslaat globaal de periode januari - maart.

Auteur(s)

Een column van Henk Bril over de vlamkerende roosters in de binnenvaart

Het Lectoraat Transportveiligheid van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vervult een belangrijke rol in de informatievoorziening aan de veiligheidsregio’s op het gebied van transportveiligheid. Op zijn jaarlijkse event snijdt het lectoraat actuele thema’s aan, deze keer onder de titel ‘Innoveren is investeren’.

Auteur(s)

Als er een incident plaatsvindt bij een bedrijf dat met gevaarlijke stoffen werkt, wordt er veelal een intern onderzoek gestart. Dat wordt gedaan om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. De medewerkers werken doorgaans mee aan zo’n onderzoek, ze willen immers een veilige werkvloer. Maar wat te doen als het Openbaar Ministerie het onderzoeksrapport vordert?

De milieuverantwoorde omgang met restladingdampen van binnenschepen brengt een aantal wijzigingen met zich mee. In dit laatste deel van dit tweeluik staat de exploitatie van een ontgassingsinstallatie buiten inrichtingen centraal en wordt er ingegaan op de onduidelijkheid over de hiervoor van toepassing zijnde regelgeving.

Arie den Breejen

Auteur(s)

De kenmerking van schepen in het ADN is toe aan een aanpassing. Niet alleen levert eenvoudige en heldere wetgeving een grotere bereidheid op tot naleving dan complexe wetgeving. Ook kunnen nieuwe regels de schijnveiligheid wegnemen die in de binnenvaart gecreëerd is door de huidige wetgeving.

Leo Creemers

In de aanloop naar gemeenteraadsverkiezingen heeft Gevaarlijke Lading zijn oor te luisteren gelegd bij een aantal gemeenten. Vooral het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen blijkt hen bezig te houden, vanwege het overschrijden van de risicoplafonds. Andere zaken zoals de Omgevingswet en de bijbehorende nieuwe risicoaanpak is meer voer voor specialisten. Naast het spoorvervoer valt er volgens de politici nog veel te verbeteren aan de communicatie met de mensen die dichtbij het spoor wonen.

Transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen is relatief veilig, maar er doet zich toch weleens een incident voor. In die situaties is het cruciaal dat de betrokken partijen goed met elkaar samenwerken. Daarom hebben deze partijen nu gezamenlijk een nieuwe Handreiking buisleidingincidentbestrijding samengesteld, waarin de informatiestromen bij incidenten inzichtelijk wordt gemaakt.